طراحی فرآیندی تازه در مهندسی دوباره – علیرضا محمودی فرد

به گزارش پرواز قلم، بازمهندسی یعنی بازاندیشی بنیادین، طراحی نو و ریشه‌ای فرآیندها، برای دست‌یابی به بهبود و پیشرفتی چشم‌گیر در معیارهایی نظیر هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت.

طراحی دوباره، آشکارترین و سازنده‌ترین بخش نوسازی فرآیندها در مهندسی دوباره می‌باشد؛ بیش از همه بخش‌ها به خلاقیت‌های ذهنی، اندیشیدن هوشمندانه و بی‌باکیِ دیوانه‌وار نیازمند است. هدف اصلی ما همین بوده که بازطراحی انجام دهیم تا بتوانیم به بهبودهای بزرگ و ریشه‌ای برسیم؛ پس این قسمت، حائز اهمیت فراوانی است.

با طراحی دوباره فرآیندها، راه‌هایی را ترک نموده و به سرزمین‌های ناشناخته گام می‌گذاریم. در بازطراحی، روند انجام و پیشبرد فرآیندها می‌تواند بسیار متفاوت باشد و لذا چالش‌برانگیز می‌شود. اعضای تیم بایستی همه اعتقادها، قوانین، مقررات و ارزش‌هایی را که در تمام سال‌های خدمت محترم داشته‌اند، به‌کنار بگذارند. باید تمامی کارها به دور از تعصب و پیش‌ذهنیت‌ها انجام شود. طراحی دوباره، عملی مرعوب‌کننده است، زیرا دست‌اندرکاران می‌توانند هر چه بخواهند انجام دهند.

سه شیوه و فن برای برانگیختن توانایی‌های فکری اعضای تیم مهندسی دوباره عبارتند از: 1. به‌کارگیری بی‌باکانه‌ی یک و یا چند اصل مهندسی دوباره. 2. شناسایی و حذف فرض‌های کهنه و مزاحم. 3. پیگیری، شناخت و بهره‌برداری از فرصت‌هایی که تکنولوژی نوین به‌دست داده است. نترس بودن و بی‌باکی در انجام مهندسی دوباره، بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ فرضیات قدیمی و سنتی باید کنار گذاشته شوند؛ استفاده از فناوری‌ها و فرصت‌های ناشی از آن‌ها، در موفقیت بازمهندسی فرآیند موثر است. تیم مهندسی دوباره بایستی با یاری این شیوه‌ها در پیدایش اندیشه‌های تازه و یا برطرف نمودن مشکلات موجود بکوشد.

نکات ارزشمندی در زمینه مهندسی دوباره وجود دارد، همچون:

1- برای مشارکت در طراحی دوباره‌ی یک فرآیند، لازم نیست که فرد، الزاما کارشناس و خبره باشد.

2- کسانی که از بیرونِ سازمان آمده‌اند، مؤثرترند، زیرا وابستگی‌های کمتری نسبت به مدیران و ارزش‌های آن سازمان دارند.

3- یافته‌ها و اندیشه‌های گذشته را باید کنار گذاشت؛ تفکرات سنتی و  قدیمی، مانعی برای پیشرفت تفکر فرآیندی و اِعمال بازمهندسی است.

4- باید به اوضاع، از دیدگاه مشتری نگریست؛ نظر مشتری همواره حائز اهمیت فراوانی است و در مهندسی دوباره ما می‌گوییم که همه چیز از دیگاه مشتری بررسی شود تا کار موفقیت‌آمیز باشد؛ مشتری، محور فرآیند است، نه مدیر.

5- طراحی دوباره، با کمک تیم و گروه، به مراتب بهتر انجام می‌شود؛ در مهندسی دوباره، بحث کار تیمی و تفکر جمعی و اجرای گروهی مهم است.

6- آشنایی کامل با جزئیات فرآیند موجود، ضروری نیست؛ لازم نیست حتما کل تیم، با همه جزئیات فرآیند، آشنایی داشته باشند.

7- اندیشیدن و دسترسی به ایده‌های بکر، کار دشواری نیست؛ کافی است اراده شده و انسان بخواهد؛ تغییر و دست‌یابی به ایده‌های جدید، خواستن افراد را می‌طلبد.

8- طراحی دوباره را می‌توان به‌صورت کاری دل‌چسب و تفریحی درآورد، تا این روند بهبود بزرگ، لذت‌بخش هم باشد.

 

به قلم: علیرضا محمودی فرد کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فنی و مهندسی آریا اندیشه صنعت اکسین

درباره ی asanweb

مطلب پیشنهادی

فرشتگان کوچک – روستازادگان‎

روزنگار: حسن صادقی یونسی ایران؛ خراسان رضوی؛شهر فریمان ۲۰ مهرماه۱۴۰۲ به گزارش پرواز قلم،  آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.