به گزارش پایگاه خبری پرواز قلم، در زندگی افرادی که در یکی از شعل های جامعه کار می کنند لسترس وجود دارد و به گونه های مختلف بر آنها فشار وارد می آورد و هرچه این مشاغل حساس تر باشد فشار وارده بر انها یسشتر می شود. تحولات شغلی نظیر تغییرات سازمانی,تغییر حقوق و دستمزد, ترفیعات شغلی, کاهش یا افزایش نیروی انسانی و دگرگونی های اجتماعی موضوع هایی هستند که بر فرد فشار می آورند و او را دچار آشفتگی, نگرانی, تشویش و اظطراب می سازند.با توجه به اینکه حداقل یک سوم از عمر ما در محیط کار سپری می شود و از طرفی بسیاری از روابط و مناسبات اجتماعی ما در طی ساعات کار شکل می گیرد, استرس ناشی از کار یا استرس شغلی job stress می تواند در سلامتی و خشنودی انسانها علاوه بر کارائی موثر واقع شود. افرادی که تحت استرس های زیاد باشند به طور کلی از سلامت و خشنودی کمتری برخوردارند.هورن و کویک نشان داده اند که استرس های شغلی می توانند موجب بروز اختلالات رفتاری, پزشکی و روانشناختی در میان افراد شوند. اختلالات رفتاری مانند افزایش مصرف سیگار, مصرف دارو و … زمینه ساز بروز حوادث شغلی و تهاجم و پرخاشگری جزء اولین و بارزترین نشانه های وجود استرس می باشد. پیامدهای روانشناختی استرس شغلی در قالب مسایلی همچون مشکلات خانوادگی, اختلالات خواب و افسردگی بروز می کند. مشکلات پزشکی ناشی از استرس شغلی نیز خود را بصورت آمادگی بیشتر فرد برای ابتلا به انواع بیماری ها و همچنین وخامت بیشتر علائم جسمی ناشی از بیماری ها در این افراد نشان می دهد.استرس مثبت بر تازگی و ابتهاج زندگی می افزاید. همه ما با تحمل میزان معینی از استرس زندگی می کنیم. سر رسیدن مهلت, رقابتها, برخوردها و حتی ناکامی ها و نگرانی ها به زندگی ها عمق و غنا می بخشد. هدف ما حذف استرس نیست, بلکه فراگیری چگونگی استفاده از آن به منظور کمک به خود است.استرس کمتر از حد, عامل خمودگی است و در ما احساس خستگی و رخوت بر جای می گذارد. از سوی دیگر, استرس مفرط تنش ایجاد می کند. آنچه ما بدان نیازمندیم, یافتن سطح بهینه و مطلوبی از استرس است که ما را برمی انگیزد, ولی ما را در خود غرق نمی کند. اما علاوه بر آن مدیران و صاحبان مشاغل نباید اجازه دهند که این مشکلات و استرس خانوادگی و شخصی نیز وارد محیط کار انها شود و روی تصمیمان مهم انها اثر بگذارد
حال با توجه به اینکه مدیران سازمان ها و شرکت ها یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین ارکان هستند باید با آموزش های صحیح و برنامه ریزی مناسب اولا استرس خود مدیران را کنترل کرد تا هم در مسائل کاری و هم زندگی شخصی دچار مشکلات نشوند و علاوه بر ان با اموزش صحیح به مدیران میتوان مدیران را مجهز به مهارت هایی کرد که بتوانند استرس شغلی کارکنان را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم کاهش دهند.
به قلم: دکتر محمدرضا صفری چاکری – سما محمدپور جناقرد