تعزیه خوانی( شهر یونسی) در دومین پلایای بزرگ کشور ؛پر رونق تر از همیشه

به گزارش پرواز قلم، استقبال شهروندان یونسی از کهن ترین و جذاب ترین نمایش مذهبی و آیینی؛ تعزیه خوانان شهر یونسی(خراسان رضوی) امسال از ۵ ماه محرم کار پرصواب خود را در مکان کاروانسرا عهد صفوی و … شروع نمودند و  تا روز  تاسوعا ادامه داشت که مجموعا ۵ مجلس خوانده شد تعزیه های ۱.فضل و فتاح ۲۰ حضرت مسلم ۳. حضرت حر ۴. حضرت علی اکبر (ع )۵. حضرت عباس (ع)*
قابل ذکر است مسن ترین شبیه خوان (تعزیه خوان)پیشکسوت و افتخار کشور(حاج آقای ذاکری) در مجالس حضور داشتند.هنر تعزیه، در طول زمان تغییراتی را به خود دیده‌است اما هنوز هم جزو اصیل‌ترین و پرسابقه‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی مردمان ایران است. در استان‌های مختلف ایران از استان خراسان رضوی در شهرستان سبزوار، شهرستان نیشابور،بخش فردو،قم، (استان ایلام _شهرستان دهلران که قدمت آن به یک قرن می‌رسد) شهرستان کاشمر، شهرستان کوهسرخ، شهرستان بردسکن و شهرستان خلیل‌آباد، و آذربایجان تا جنوبی‌ترین شهرهای سیستان و در پسکرانه دومین پلایای بزرگ ایران _بخش یونسی ؛در ایام ماه محرم، تعزیه برگزار می‌شود. نسخه‌های اشعار این نمایش مذهبی در سراسر ایران تفاوت کمی با هم دارند. مردم از اول ماه محرم همه‌ساله به مناسبت سالروز این واقعه، در شهرها و روستاهای ایران، مساجد و تکایا را با قالی و قالیچه آذین می‌بندند و دیوارها و منبر را سیاه‌پوش می‌کنند. تا چند سال قبل، شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی از هفتم محرم در میادین و صحن حیاط حسینیه‌ها و تکایا در شهرستان‌ها معمول بود. شبیه‌خوان‌ها که برای این کار تعلیم یافته بودند، کار خود را با طبل، شیپور و کرنا در محل تعیین‌شده آغاز می‌کردند. مردان از یک سو و زنان از سوی دیگر، کم‌کم جمع می‌شدند و به تماشای مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی می‌ایستادند. معمولاً یک یا چند ریش‌سفید، مأموریت راهنمایی مردم و حفظ نظم محیط برگزاری تعزیه را بر عهده داشتند.
قابل ذکر است در شهریور ۱۴۰۱ بصورت نمادین ۴ نفر از تعزیه خوانان شهر یونسی از سوی دکتر امینی خواه هنرمند شاخص کشور و استاد موسسه آپادانای مشهد(با مساعدت دکتر اسرافیل شیرازی) گواهی افتخاری بازیگری به پاس عمری تلاش و حضور در نمایش مذهبی دریافت نمودند.
هسته یونسی شناسی

 

درباره ی info@kalameghalam.ir

مطلب پیشنهادی

مراسم یادواره شهدای مسجد حضرت زهرا(س) شهر فریمان پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ با شکوهتر از همیشه برگزار شد

ب️ه گزارش پرواز قلم، با حضور خانواده های معظم شاهد و ایثارگر شهر فریمان(زادگاه شهید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.