مصاحبه با سیروس طاهری باوندپور دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت و کارمند رسمی بانک مسکن

به گزارش پرواز قلم به نقل از پایگاه خبری کلام قلم، مصاحبه ای دوستانه با متخصص مدیریت و کارمند بانک مسکن جناب آقای سیروس طاهری باوندپور انجام گرفت. چکیده ای از این مصاحبه در ادامه تقدیم نگاه شما مخاطبین معزز می شود.

مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد

 

1-لطفا در ابتدا خودتان را براي مخاطبين معرفي کنید.

سيروس طاهري باوندپور هستم. كارمند رسمي بانك مسكن و دانشجوي سال آخر دكتراي تخصصي مديريت بازرگاني با گرايش بازاريابي از واحد علوم و تحقيقات تهران. علاقمند و محقق در حوزه بازاريابي و بانكي و موضوعات اقتصاد كلان. همچنین مولف و نگارنده چندين كتاب و مقاله داخلي و بين المللي در حوزه هاي مالي و اقتصادي و مديريتي هستم.

2-به نظر شما بانكها در توليد و كسب و كار چه نقشی دارند؟

بدون شك در تمامي اقتصادهاي پيشرفته و برتر دنيا نقش بانكها به خصوص در مراحل اوليه شكل گيري كسب و كارها بسيار پررنگ و انكارناپذير است. در كشور ما نيز طبق ماده 7 و 8 قانون عمليات بانكي بدون ربا مشاركت بانكها در فعاليتهاي توليدي از طريق مشاركت مستقيم حقوقي مجاز است. كسب و كارها و فعاليتهاي توليدي و اقتصادي در سطح كلان بي شك سرمايه اوليه كلاني را نيز مي طلبد كه اين مهم مي تواند از طريق منابع در اختيار بانكها صورت پذيرد. البته اين كار بايد با بسترسازي و راهكارهاي مناسب انجام شود تا بانكها از بازگشت سرمايه خود اطمينان پیدا كنند. بانكها نيز بايد با اعتبارسنجي مناسب و شناسايي به موقع فرصتهاي سرمايه گذاري، ساز وكارهاي تخصيص منابع به كسب و كارها را تسريع و فرآيند آن را به حداقل برسانند.

3-به نظر شما رابطه بين بانك و تورم و ركود چه چيزي مي تواند باشد؟

تورم و ركود دو مقوله اقتصاد كلان هستند كه براي كنترل آنها بايد در سطح كلان تصميم گيريهاي منسجم و منظمي وجود داشته باشد. در كشور ما چون بخش عمده اقتصاد در كنترل دولت است و بانكها نيز زير مجموعه بخش اقتصادي دولت هستند، به طبع بايد تابع سياستهاي بانك مركزي و دولت باشند و به عنوان بازوهاي اقتصادي دولت در خدمت پيشبرد اهداف كلان دولت باشند. دولت و مجموعه سياست گذاران بخش اقتصادي مي توانند از طريق شبكه بانكي و اعمال سياستهاي پولي انقباضي و انبساطي، تورم و ركود را كنترل كنند. به عنوان مثال تغيير در نرخ بهره يكي از ابتدايي ترين و در بعضي مواقع موثرترين ابزار جهت كنترل نقدينگي در جامعه است كه باعث تخصيص منابعي به بانكها مي شود كه بايد به بخش توليد و بازرگاني تزريق شود و با ايجاد ارزش افزوده به رشد اقتصادي كشور كمك كند. البته ناگفته نماند وجود زيرساختهاي رشد اقتصادي بايد مدنظر باشد.

4-به نظر شما رشد اقتصادي كشور چه نيازهايي به بانك دارد و راههاي برون رفت از ركود اقتصادي چه چيزهايي مي تواند باشد؟

ببينيد كشور ما و هر كشوري اگر بخواهد در صحنه بين المللي حرفي براي گفتن داشته باشد و به اصطلاح وزنه تاثيرگذاري باشد، بايد در يك و يا چند زمينه مهم در صحنه بين المللي قوي باشد. اين زمينه ها مي تواند سياسي، نظامي، اقتصادي و … باشد. چون موضوع مورد بحث ما اقتصادي است؛ بنابراين فرض بر اين است كه مي خواهيم در زمينه اقتصادي حرفي براي گفتن داشته باشيم. اولين و مهمترين عامل تاثيرگذار در اين مقوله امنيت اقتصادي سرمايه گذار است. بسيار واضح است كه دولت به تنهايي نمي تواند كل اقتصاد يك كشور را در اختيار و كنترل داشته باشد؛ پس بايد بخش خصوصي نيز پاي كار بيايد و بخش خصوصي هم امنيت سرمايه گذاري مي خواهد. بخش خصوصي از كاغذ بازي و فرآيندهاي پيچيده و زمان بر اداري متنفر است و به دنبال پيدا كردن فرصتهاي پرسود اقتصادي است و اين كار با بخشنامه و دستور از بالا انجام پذير نيست؛ بلكه بايد با اعتمادسازي و ايجاد بسترهاي چندگانه اقتصادي، زمينه هاي ورود اين بخش به اقتصاد را فراهم آورد. اين مهم كه انجام گرفت و به اصطلاح موتور اقتصادي كشور به راه افتاد، بايد توليد انجام پذيرد و هدف نهايي از توليد نيز بايد صادرات باشد. شما هر چقدر كالايي را در مملكت خودتان توليد كنيد و آن كالا را صادر نكنيد، نهايتا بتوانيد نياز داخلي را تامين كنيد. وقتي صادرات در كار نباشد، عملا در يك چرخه دايره وار افتاديد كه مواد و كالاها را به همديگر تبديل مي كنيد، بدون اينكه در كليت اقتصاد اتفاقي افتاده باشد. لازمه صادرات يكي توليد كالا و خدمات با كيفيت هست و يكي وجود زيرساختهاي مناسب جهت انجام اين كار. در تمام اين فرآيندها پاي ثابت و يكي از بازيگرهاي اصلي اين ميدان شبكه بانكي است كه با تخصيص منابع به بخش توليد و كسب و كارها و جابجايي پول و ارز بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان نقش مهمي را ايفا مي كند.

5-در پايان اگر صحبتي با مخاطبين داريد، بفرماييد.

بحثي كه در اينجا مطرح شد همت مسئولين در سطح كلان را مي طلبد. انتظار و اميد است كه مسئولين محترم و سياست گذاران كلان با تلاش بيشتر و اصلاح فرآيندهاي موجود راه را براي سرمايه گذاري بيشتر در بخش توليد و صادرات هموار كنند تا بيشتر از پيش شاهد رشد و شكوفايي اقتصاد و درخشش نام ايران عزيزمان در صحنه هاي بين المللي باشيم كه البته اين كار عزم ملي نياز دارد و قطعا كمك و ياري تك تك مردم در اين امر موثر واقع خواهد شد. در پايان از جنابعالي و رسانه محترمتان كمال تشكر را دارم كه اين فرصت را در اختيار بنده قرار دادید.

درباره ی info@kalameghalam.ir

مطلب پیشنهادی

مصاحبه ای اختصاصی با مهندس کیارش عباس زاده کارآفرین نمونه ملی، مدیر ارشد اجرایی، مشاور و معلم کسب و کار در دانشگاه

به گزارش پرواز قلم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم، رسانه کلام قلم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.